Iszlám Vallási és Kulturális Központ, Ljubljana, SI
Az Iszlám Vallási és Kulturális Központ új helyszínének sajátossága épp abban rejlik, hogy egyáltalán nem sajátos. Egy városközponthoz közel eső, ugyanakkor fejletlen és elhagyatott környéken épült, amelynek bizonytalan a jövendő státusza a városban. Miként a közeli történeti előképek - a XIX. századi, gazdag mecénások által építetett szarajevói mecset-komplexumok - váltak a városfejlődés kiindulópontjává, ez az új épületegyüttes is úgy válhat az új városrész fejlődésének magjává Ljubljanában. A központ magában foglal egy vallási iskolát, kulturális központot, irodaépületet, a gyakorló közösség alkalmazottai számára kialakított lakóházat, éttermet és egy mecsetet - az elsőt Szlovéniában. Mindezen funkciókhoz parkolóhelyek is tartoznak a pinceszinten. A komplexum új épületei különálló egységekként, önálló épületekkéntveszik körbe a központi teret, ahol a mecset áll. Egyszerű tömbök, amelyek mind programszerűen a külvilág felé fordulnak, ugyanakkor körbeveszik a mecsetet és minden irányból látni engedik a közöttük lévő réseken keresztül. Az új komplexum központi eleme a mecset. A tér központjában áll, ugyanakkor teljesen nyitott magára a térre, hogy nagyobb vallási események alkalmával az imahely az épületen túl is kiterjedhessen. Történelmi elődeitől és a kortárs ikonográfiai szempontból nyilvánvaló példáktól is eltérően az épület egy acél szerkezet. Egy 32/32/24 méteres, 1 méter (helyenként 45 cm) mély, de mindössze 2-8 cm centiméter vastag acélrácsozatból konstruált doboz, amelyet alul fehér betonnal, felül pedig áttetsző üveggel töltöttek ki, hogy a napfény a teljes épületbelsőt átjárja. A mecset központi elemét jelentő kupola nem egyszerűen fedi az épületet, hanem beltéri felfüggesztéssel illeszkedik hozzá. A történelmi példákban a kupola az égbolt megtestesítőjeként szerepel, így áttetsző kék textíliából készült, a legvékonyabb és legtörékenyebb anyagból, mely hosszú és gazdag történetre tekint vissza az iszlám vallási hagyományban a Kába követ borító kiswahtól a hordozható iráni sátormecsetekig.
A fehér beton és fehér fémszerkezetek, a fagerendák és a mecset belsejének kék textil kupolája mind a hagyományos bosnyák építészet interpretációi, precízen megfogalmazott nyelven. A komplexum szorosan integrálódik az azt körülvevő összetett kontextusba és teret ad a kultúrák közötti párbeszédre. (Uroš Rustja)